शनिवार, 28 जून 2025

B.ED. 1 YEAR SYLLABUS AND STUDY MATERIAL

 B.ED. 1 YEAR SYLLABUS AND STUDY MATERIAL

Paper I Childhood and Growing Up

बाल्यावस्था और विकास 

UNIT – I: Childhood and Child Development

Childhood: Meaning, concept and characteristics.
Development of the child with reference to diverse social, economic and cultural background.
Physical, social, emotional& intellectual development of child.
Development of concept formation, logical reasoning, problem-solving, concept of thinking.

 इकाई - I: बाल्यावस्था और बाल विकास

बचपन: अर्थ, अवधारणा और विशेषताएँ।
विविध सामाजिक, आर्थिक और सांस्कृतिक पृष्ठभूमि के संदर्भ में बच्चे का विकास।
बच्चे का शारीरिक, सामाजिक, भावनात्मक और बौद्धिक विकास।
अवधारणा निर्माण, तार्किक तर्क, समस्या-समाधान, सोच की अवधारणा का विकास।
UNIT – II: Adolescent Development
Adolescent: Meaning, Concept & Characteristics
Cognitive, Physical, Social, Emotional and moral Development patterns and characteristics of adolescent learner.
Adolescent Personality: Problems & Remedies: Fantasising, Hero-worship, Idealism Daydreaming, Adventurism, Drug addiction & smoking, inquisitiveness towards opposite sex, showing off, Social-media addiction.
Impact of urbanization, economic change, Social Taboos on adolescent.

 इकाई - II: किशोर विकास

किशोरावस्था: अर्थ, अवधारणा और विशेषताएँ
किशोर शिक्षार्थी के संज्ञानात्मक, शारीरिक, सामाजिक, भावनात्मक और नैतिक विकास पैटर्न और विशेषताएँ।
किशोर व्यक्तित्व: समस्याएँ और उपाय: कल्पना करना, नायक-पूजा, आदर्शवाद दिवास्वप्न, साहसिकता, नशीली दवाओं की लत और धूम्रपान, विपरीत लिंग के प्रति जिज्ञासा, दिखावा, सोशल-मीडिया की लत।
शहरीकरण का प्रभाव, आर्थिक परिवर्तन, किशोरों पर सामाजिक वर्जनाएँ।
UNIT – III: Intelligence & Creativity
Intelligence: Concept & Measurement
Creativity: Concept,Creative Thinking and Measurement Of Creativity

 इकाई - III: बुद्धि और सृजनात्मकता

बुद्धि: अवधारणा और माप
रचनात्मकता: अवधारणा, सृजनात्मक सोच और सृजनात्मकता का माप
UNIT – IV Physical & Mental Hygiene:
Mental health & Hygiene: Meaning, Concept, and Factors affecting mental Health & Hygiene (Personal amd environmental hygiene.)
Development of Good mental Health, characteristics of mentally healthy teacher, to improve mental health of teachers.

 इकाई - IV शारीरिक और मानसिक स्वच्छता:

मानसिक स्वास्थ्य और स्वच्छता: अर्थ, अवधारणा और मानसिक स्वास्थ्य और स्वच्छता को प्रभावित करने वाले कारक (व्यक्तिगत और पर्यावरणीय स्वच्छता।)
अच्छे मानसिक स्वास्थ्य का विकास, मानसिक रूप से स्वस्थ शिक्षक की विशेषताएँ, शिक्षकों के मानसिक स्वास्थ्य में सुधार करना।
UNIT – V Personality
Concept (Indian and Western), Classification of personality (Jung, Kretschmer, and Sheldon), Assessment of personality, factors affecting personality development.
इकाई - V व्यक्तित्व
अवधारणा (भारतीय और पश्चिमी), व्यक्तित्व का वर्गीकरण (जंग, क्रेश्चमर और शेल्डन), व्यक्तित्व का मूल्यांकन, व्यक्तित्व विकास को प्रभावित करने वाले कारक।

 PRACTICUM/FIELD WORK (Anyone from the following):

1. Compare the physical, social and intellectual development of the children with reference to any one diversity (Economic/Social/Culutural)
2. Organise a debate on the issue ‘Social Media as a time-thief of the youth. Note down the main point spoken for and against.
3. Administration and Interpretation of any one psychological test –
(a) Intelligence (b) Creativity (c) Personality
4. Examine the physical hygiene of a school or any social place in order to make critical appreciation.
5. Prepare a report on some existing social taboos and interpret it logically and scientifically.

प्रैक्टिकम/फील्ड वर्क (निम्न में से कोई भी):
1. किसी एक विविधता (आर्थिक/सामाजिक/सांस्कृतिक) के संदर्भ में बच्चों के शारीरिक, सामाजिक और बौद्धिक विकास की तुलना करें
2. 'सोशल मीडिया युवाओं का समय चोर है' मुद्दे पर एक बहस का आयोजन करें। पक्ष और विपक्ष में बोले गए मुख्य बिंदुओं को नोट करें।
3. किसी एक मनोवैज्ञानिक परीक्षण का प्रशासन और व्याख्या – (क) बुद्धि (ख) सृजनात्मकता (ग) व्यक्तित्व
4. आलोचनात्मक मूल्यांकन करने के लिए किसी विद्यालय या किसी सामाजिक स्थान की भौतिक स्वच्छता की जाँच करें।
5. कुछ विद्यमान सामाजिक वर्जनाओं पर एक रिपोर्ट तैयार करें और तार्किक तथा वैज्ञानिक रूप से उसकी व्याख्या करें।

ब्लॉग पर टिप्पणी और फ़ॉलो  जरूर करे । 
आप कौन सा टॉपिक चाहते हैं? 
कमेंट बॉक्स में जरूर लिखें। 
हमारी पूरी कोशिश रहेगी कि आपको NEXT day टॉपिक available करवाया जाए। 
FOR B.ED. 1 YEAR SYLLABUS LINK 

Paper-II Fundamentals of Contemporary Indian Education
समकालीन भारतीय शिक्षा के मूल सिद्धांत

UNIT – I: Diversity in Society & Education:
Education: Meaning, Concept and Nature.
Role of the school in developing National, Secular and Humanistic identities.
Determinants of identity formation in individuals and groups: Social categories, such as Caste, Class, Gender, Religion, Language and Age.
इकाई - I: समाज और शिक्षा में विविधता:
शिक्षा: अर्थ, अवधारणा और प्रकृति।
राष्ट्रीय, धर्मनिरपेक्ष और मानवतावादी पहचान विकसित करने में स्कूल की भूमिका।
व्यक्तियों और समूहों में पहचान निर्माण के निर्धारक: सामाजिक श्रेणियाँ, जैसे जाति, वर्ग, लिंग, धर्म, भाषा और आयु।
UNIT – II: Issues of Cotemporary Indian Society & Constitutional Provisions:
Constitution: Introduction of Preamble, Fundamental rights & duties of citizens & directive principles.
Constitutional provisions on human & child right, Role of NCPCR (National commission on Protection of Child Right)
Role of Education in National integration.
इकाई - II: समकालीन भारतीय समाज के मुद्दे और संवैधानिक प्रावधान:
संविधान: प्रस्तावना का परिचय, नागरिकों के मौलिक अधिकार और कर्तव्य और निर्देशक सिद्धांत।
मानव और बाल अधिकार पर संवैधानिक प्रावधान, NCPCR (बाल अधिकार संरक्षण पर राष्ट्रीय आयोग) की भूमिका
राष्ट्रीय एकीकरण में शिक्षा की भूमिका।
UNIT – III School in Social Context
Understanding the nature and processes of socialisation
(i) Social System: Concept,Specific characteristics.
(ii) Education as a social sub-system and as a social process.
(iii)Social change and Education: Concept,Meaning and process of social change, Factors influences and role of school in social change.
इकाई - III सामाजिक संदर्भ में विद्यालय
समाजीकरण की प्रकृति और प्रक्रियाओं को समझना
(i) सामाजिक व्यवस्था: अवधारणा, विशिष्ट विशेषताएँ।
(ii) सामाजिक उप-व्यवस्था और सामाजिक प्रक्रिया के रूप में शिक्षा।
(iii) सामाजिक परिवर्तन और शिक्षा: अवधारणा, सामाजिक परिवर्तन का अर्थ और प्रक्रिया, सामाजिक परिवर्तन में विद्यालय के कारक और भूमिका।
UNIT – IV Emerging Indian Concerns and their educational implications:
Meaning, Concept and Impact of Liberalisation Globalization and Privatization on Education.
Stratification of Education: concept and process.
Social Mobility, Social Cohesion, Technological Invasion and Knowledge Explosion.
Education for marginalized group like women, Dalits and Tribal people.
इकाई - IV उभरते भारतीय सरोकार और उनके शैक्षिक निहितार्थ:
उदारीकरण, वैश्वीकरण और निजीकरण का शिक्षा पर अर्थ, अवधारणा और प्रभाव।
शिक्षा का स्तरीकरण: अवधारणा और प्रक्रिया।
सामाजिक गतिशीलता, सामाजिक सामंजस्य, तकनीकी आक्रमण और ज्ञान विस्फोट।
महिलाओं, दलितों और आदिवासी लोगों जैसे हाशिए के समूह के लिए शिक्षा।
UNIT – V Contemporary Issues and Policies:
Contemporary challenges related to equalization of opportunities in education.
Right to Education and Challenges in implementation, SSA, Nayee Taleem.
Education and Industrialization.
Learning without Burden – Prof. Yashpal Committee Report.
इकाई - V समकालीन मुद्दे और नीतियाँ:
शिक्षा में अवसरों की समानता से संबंधित समकालीन चुनौतियाँ।
शिक्षा का अधिकार और कार्यान्वयन में चुनौतियाँ, सर्व शिक्षा अभियान, नई तालीम।
शिक्षा और औद्योगीकरण।
बिना बोझ के सीखना - प्रो. यशपाल समिति की रिपोर्ट।
PRACTICUM/FIELD WORK (Any one from the following) :
1. Arrange a discussion session in class how cultural diversity in school benefits the students
2. Observe mid day meal of a school to assess its nutritive value and social integral value (when children from various socio-cultural background religion, caste etc. come together)
3. List down some of the habits of students which they bring exclusively from home or outside school.
4. Present a report in class about the education of marginalized group.
5. Examine policy & constitutional provision on equality and right to education.
प्रैक्टिकम/फील्ड वर्क (निम्नलिखित में से कोई एक):
1. कक्षा में चर्चा सत्र आयोजित करें कि स्कूल में सांस्कृतिक विविधता छात्रों को कैसे लाभ पहुँचाती है
2. स्कूल के मध्याह्न भोजन का निरीक्षण करें ताकि उसके पोषण मूल्य और सामाजिक अभिन्न मूल्य का आकलन किया जा सके (जब विभिन्न सामाजिक-सांस्कृतिक पृष्ठभूमि, धर्म, जाति आदि के बच्चे एक साथ आते हैं)
3. छात्रों की कुछ आदतों की सूची बनाएँ जो वे विशेष रूप से घर से या स्कूल के बाहर से लाते हैं।
4. कक्षा में हाशिए पर पड़े समूह की शिक्षा के बारे में एक रिपोर्ट प्रस्तुत करें।
5. समानता और शिक्षा के अधिकार पर नीति और संवैधानिक प्रावधान की जाँच करें।
ब्लॉग पर टिप्पणी और फ़ॉलो  जरूर करे । 
आप कौन सा टॉपिक चाहते हैं? 
कमेंट बॉक्स में जरूर लिखें। 
हमारी पूरी कोशिश रहेगी कि आपको NEXT day टॉपिक available करवाया जाए। 
FOR B.ED. 1 YEAR SYLLABUS LINK 
Paper III Teaching and Learning
शिक्षण और अधिगम

Unit -1 Psychological domains of Teaching & Learning:
Meaning and principles of development, relationship between development and learning.
Meaning of cognition & its role in learning, socio-cultural factors influencing cognition and learning.
Principles of Teaching and learning,
Role of motivation in learning – Concept, Motivational Strategies to be used in classroom teaching.
इकाई -1 शिक्षण और अधिगम के मनोवैज्ञानिक क्षेत्र:
विकास का अर्थ और सिद्धांत, विकास और अधिगम के बीच संबंध।
ज्ञान का अर्थ और अधिगम में इसकी भूमिका, ज्ञान और अधिगम को प्रभावित करने वाले सामाजिक-सांस्कृतिक कारक।
शिक्षण और अधिगम के सिद्धांत,
अधिगम में प्रेरणा की भूमिका - अवधारणा, कक्षा शिक्षण में उपयोग की जाने वाली प्रेरक रणनीतियाँ।
Unit -2 Effective Teaching:
Effective Teaching: Meaning and Component of Effective Teaching.
Micro Teaching; Meaning, need, concept, Principles , cycle, salient features of the Indian model of Micro Teaching. Meaning and concept of teaching skills. Skill of fluency in questioning, probing ,illustrating with example, reinforcement, stimulus variation and using black-board (concept, components, observation and evaluation schedules and model lessons).
Teaching for culturally diverse students, theory of culturally relevant pedagogy.
Creative Teaching: Meaning, concept and ways of teaching creatively.
इकाई -2 प्रभावी शिक्षण:
प्रभावी शिक्षण: प्रभावी शिक्षण का अर्थ और घटक।
सूक्ष्म शिक्षण; अर्थ, आवश्यकता, अवधारणा, सिद्धांत, चक्र, सूक्ष्म शिक्षण के भारतीय मॉडल की मुख्य विशेषताएँ। शिक्षण कौशल का अर्थ और अवधारणा। प्रश्न पूछने, जाँच करने, उदाहरण के साथ चित्रण करने, सुदृढ़ीकरण, उत्तेजना भिन्नता और ब्लैक-बोर्ड (अवधारणा, घटक, अवलोकन और मूल्यांकन कार्यक्रम और मॉडल पाठ) का उपयोग करने में प्रवाह का कौशल।
सांस्कृतिक रूप से विविध छात्रों के लिए शिक्षण, सांस्कृतिक रूप से प्रासंगिक शिक्षाशास्त्र का सिद्धांत।
रचनात्मक शिक्षण: अर्थ, अवधारणा और रचनात्मक रूप से पढ़ाने के तरीके।
Unit -3 Learning:
Learning – Meaning, and characteristics, factors influencing learning, Types of learning – Insight, Constructivist and Social.
Role of teacher in teaching-learning situations: (a) Transmitter of knowledge (b) Teacher as a Role Model (c) Facilitator for Encouraging Children to Construct knowledge (Constructivist Approach)(d) Co-learner.
इकाई -3 सीखना:
सीखना - अर्थ, और विशेषताएँ, सीखने को प्रभावित करने वाले कारक, सीखने के प्रकार - अंतर्दृष्टि, रचनावादी और सामाजिक।
शिक्षण-सीखने की स्थितियों में शिक्षक की भूमिका: (ए) ज्ञान का संचारक (बी) एक रोल मॉडल के रूप में शिक्षक (सी) बच्चों को ज्ञान का निर्माण करने के लिए प्रोत्साहित करने के लिए सुविधाकर्ता (रचनात्मक दृष्टिकोण) (डी) सह-शिक्षक।
Unit -4 Learning Style:
Learning Style: – concept, Types and importance in Teaching -Learning process, factors affecting learning style.
Diversity among learners and learning needs – Gifted, slow learner and differently-abled children, Role of teacher in their effective learning.
इकाई -4 सीखने की शैली:
सीखने की शैली: - अवधारणा, शिक्षण-सीखने की प्रक्रिया में प्रकार और महत्व, सीखने की शैली को प्रभावित करने वाले कारक।
शिक्षार्थियों और सीखने की जरूरतों के बीच विविधता - प्रतिभाशाली, धीमी गति से सीखने वाले और अलग-अलग तरह के बच्चे, उनके प्रभावी सीखने में शिक्षक की भूमिका।
Unit -5 Teaching style:
Teaching Style: – Concept, Types and effect on learners’ learning process, factor affecting teaching Style.
Teacher behaviour, effect of Verbal and Non-Verbal behaviour of Teacher on students’ learning. Teacher behaviour and classroom climate (Flanders’ interaction analysis category system).
Use of out of class experiences of children in classroom teaching, Organisational climate – Meaning, types, and its effect on teaching.
इकाई -5 शिक्षण शैली:
शिक्षण शैली: - अवधारणा, शिक्षार्थियों की सीखने की प्रक्रिया पर प्रकार और प्रभाव, शिक्षण शैली को प्रभावित करने वाले कारक।
शिक्षक का व्यवहार, छात्रों के सीखने पर शिक्षक के मौखिक और गैर-मौखिक व्यवहार का प्रभाव। शिक्षक का व्यवहार और कक्षा का माहौल (फ़्लैंडर्स की बातचीत विश्लेषण श्रेणी प्रणाली)।
कक्षा शिक्षण में बच्चों के कक्षा से बाहर के अनुभवों का उपयोग, संगठनात्मक वातावरण - अर्थ, प्रकार, तथा शिक्षण पर इसका प्रभाव।
PRACTICUM/FIELD WORK (Any one from the following):
1. Analysing the behaviour of your fellow student-teachers, find out how socio-cultural factors have influenced & shaped their learning.
2. Write a report about some best teachers in your past experiences & write some special features of their ways of teaching.
3. Conduct a case study of an individual (Educationally exceptional – Differently-abled).
4. Observation of two lessons of the same student teacher for encoding and decoding on the basis of Flander’s Interaction analysis.
5. Trace out some of the odd Non-Verbal behaviour of any 05 fellow student teachers.
प्रैक्टिकम/फील्ड वर्क (निम्नलिखित में से कोई एक):
1. अपने साथी छात्र-शिक्षकों के व्यवहार का विश्लेषण करते हुए, पता लगाएँ कि सामाजिक-सांस्कृतिक कारकों ने उनके सीखने को कैसे प्रभावित और आकार दिया है।
2. अपने पिछले अनुभवों में कुछ सर्वश्रेष्ठ शिक्षकों के बारे में एक रिपोर्ट लिखें और उनके शिक्षण के तरीकों की कुछ विशेष विशेषताएँ लिखें।
3. किसी व्यक्ति (शैक्षणिक रूप से असाधारण - दिव्यांग) का केस स्टडी करें।
4. फ़्लैंडर के इंटरैक्शन विश्लेषण के आधार पर एन्कोडिंग और डिकोडिंग के लिए एक ही छात्र शिक्षक के दो पाठों का अवलोकन।
5. किसी भी 05 साथी छात्र शिक्षकों के कुछ अजीब गैर-मौखिक व्यवहार का पता लगाएँ।
ब्लॉग पर टिप्पणी और फ़ॉलो  जरूर करे । 
आप कौन सा टॉपिक चाहते हैं? 
कमेंट बॉक्स में जरूर लिखें। 
हमारी पूरी कोशिश रहेगी कि आपको NEXT day टॉपिक available करवाया जाए। 
FOR B.ED. 1 YEAR SYLLABUS LINK 
Paper-IV Basics in Education and Communication
 शिक्षा और सम्प्रेषण के मूलआधार

Unit-1  Education, Nature & Purpose-
शिक्षा, प्रकृति उद्देश्य
1. Education: Meaning, Nature and purpose of Education according to
2. Vivekanand, Tagore, Gandhi, Aurobindo, Rousseau & John Dewey.
4. Education as a Social Process.
1. शिक्षाः अर्थ, अर्थ, प्रकृति और शिक्षा के उद्देश्य के अनुसार
2. विवेकानंद, टैगोर, गांधी, अरबिंदो, रूसो और जॉन डेवी।
4. एक सामाजिक प्रक्रिया के रूप में शिक्षा।

Unit- 2 Evolution and Management of Education
शिक्षा का विकास और प्रबंधन
1. Ancient Indian Education System: Vedic Era, Buddhist Era, Muslim Era & British Era - An Overview with specific reference to Teacher, Student, Methods and Contents.
2. Educational Management: Meaning, Concept, Principles.
3. Managerial Role of the Head of Institution: - Meaning, Importance and qualities, Managerial activities - Planning, Decision-making, Co-ordination, Supervision and Financing in the schools.
1. प्राचीन भारतीय शिक्षा प्रणालीः वैदिक युग, बौद्ध युग, मुस्लिम युग और ब्रिटिश युग - शिक्षक, छात्र, तरीके और सामग्री के विशिष्ट संदर्भ के साथ एक अवलोकन।
2. शैक्षणिक प्रबंधनः अर्थ, अवधारणा, सिद्धांत।
3. संस्थान के प्रमुख की प्रबंधकीय भूमिकाः - अर्थ, महत्व और गुण, प्रबंधकीय गतिविधियां - स्कूलों में योजना, निर्णय लेने, समन्वय, पर्यवेक्षण और वित्त पोषण।

1. Meaning, Concept, Need and Importance of Guidance & counselling in Educational Institutions.
1. शैक्षिक संस्थानों में निर्देशन और परामर्श का अर्थ, अवधारणा, आवश्यकता और महत्व।

Unit-4  Values Education and Peace Education
मूल्य शिक्षा और शांति शिक्षा
1. Values: Meaning, Types: Aesthetic, Spiritual, Universal, Moral and ethical etc. Role of Education in Transformation of Values in Society.
2. Value Education: Recommendations of Committees, Commissions and Policy Directives.
3. Major issues related to value Education, Methods of Value Orientation and Evaluation of value learning.
4. Peace Education - Meaning, Concept and need.
(a) Issues of National and International conflicts, social injustice, Communal conflict.
(b)Individual alienation: A Critical understanding.
(c) Role of School, Social organisations (UNESCO) and Individuals in promoting peace.
1. मूल्यः अर्थ, प्रकारः सौंदर्य, आध्यात्मिक, सार्वभौमिक, नैतिक और नैतिक आदि। समाज में मूल्यों के परिवर्तन में शिक्षा की भूमिका।
2. मूल्य शिक्षाः समितियों, आयोगों और नीति निर्देशों की सिफारिशें।
3. मूल्य शिक्षा से संबंधित प्रमुख मुद्दे, मूल्य अभिविन्यास के तरीके और मूल्य सीखने का मूल्यांकन।
4. शांति शिक्षा - मतलब, अवधारणा और आवश्यकता।
(ए) राष्ट्रीय और अंतर्राष्ट्रीय संघर्ष, सामाजिक अन्याय, सांप्रदायिक संघर्ष के मुद्दे।
(बी) व्यक्तिगत अलगावः एक गंभीर समझ।
(सी) स्कूल, सामाजिक संगठनों (यूनेस्को) और शांति को बढ़ावा देने में व्यक्तियों की भूमिका।

Unit-5  Communication Skills for the Teachers.
शिक्षकों के लिए सम्प्रेषण कौशल
1. Communication: Meaning, Concept, Elements and Process, 7 C's of Communication, Audio-Visual-Communication. Importance of Non verbal Communication in Teaching.
2. Listening & Speaking Skills, Barriers to Listening & speaking, Effective Presentation.
2. सुनना और बोलना कौशल, सुनने और बोलने के लिए बाधाएं, प्रभावी प्रस्तुतिकरण।

1. Interview a less educated or uneducated person about a social issue & conclude the findings in present context.
2. "Are Modern Educational ways Effective in comparison to traditional ways of teaching" Organise a debate for or against and report the outcomes.
3. How students choose their career. Discuss with the Headmaster/Principal, Parents/Students & prepare a report on it.
4. Write a small reflective note on how you found yourself under a value conflict situation in recent past
            Or
Analyse the contribution of any National or International personality in establishing peace.
5. Speak some fifty words & tell students to recall them back and note down who counts maximum.
            Or
Draft two notices for the conduction of some activity in school.
1. एक सामाजिक मुद्दे के बारे में एक कम शिक्षित या अशिक्षित व्यक्ति से मुलाकात करें और वर्तमान संदर्भ में निष्कर्ष निकालें।
2. ‘‘आधुनिक शैक्षणिक तरीके शिक्षण के पारंपरिक तरीकों की तुलना में प्रभावी हैं‘‘ परिणामों के लिए या उसके खिलाफ बहस आयोजित करें और रिपोर्ट करें।
3. छात्र अपने कैरियर का चयन कैसे करते हैं। हेडमास्टर /प्रिंसिपल, माता-पिता व छात्र से चर्चा करें और उस पर एक रिपोर्ट तैयार करें।
4. हाल ही में एक मूल्य संघर्ष स्थिति के तहत आप खुद को कैसे प्राप्त करते हैं, इस पर एक छोटा प्रतिबिंबित नोट लिखें
या
*शांति स्थापित करने में किसी भी राष्ट्रीय या अंतर्राष्ट्रीय व्यक्तित्व के योगदान का विश्लेषण करें।
5. कुछ पचास शब्दों को बोलें और छात्रों को उन्हें वापस याद करने के लिए कहें और ध्यान दें कि अधिकतम गणना कौन करता है।
या
*स्कूल में कुछ गतिविधि के संचालन के लिए दो नोटिस ड्राफ्ट करें।

ब्लॉग पर टिप्पणी और फ़ॉलो  जरूर करे । 
आप कौन सा टॉपिक चाहते हैं? 
कमेंट बॉक्स में जरूर लिखें। 
हमारी पूरी कोशिश रहेगी कि आपको NEXT day टॉपिक available करवाया जाए। 
FOR B.ED. 1 YEAR SYLLABUS LINK 

कोई टिप्पणी नहीं:

एक टिप्पणी भेजें

सामाजिककरण Socialisation

  सामाजिककरण की प्रकृति और प्रक्रियाओं की समझ (Understanding the Nature and Processes of Socialisation) 1. सामाजिक प्रणाली (Social System): ...