शनिवार, 28 जून 2025

B.ED. 2 YEAR SYLLABUS AND STUDY MATERIAL

B.ED. 2 YEAR SYLLABUS AND STUDY MATERIAL

 Paper-I Knowledge and Curriculum
ज्ञान और पाठ्यचर्या
Unit -I: Knowledge Generation:-
1. Epistemology-Meaning, philosophical basis of knowledge according to Indian & Western philosophy.
2. Distinction between
(a) knowledge and skill
(b) Teaching and Training
(c) Knowledge and wisdom
(d) Reason and belief.
3. Chronological review on Knowledge generation, myth based faith and logical based knowledge.
इकाई-I: ज्ञान सृजन:-
1. ज्ञानमीमांसा-अर्थ, भारतीय और पश्चिमी दर्शन के अनुसार ज्ञान का दार्शनिक आधार।
2. बीच का अंतर
(a) ज्ञान और कौशल
(b) शिक्षण और प्रशिक्षण
(c) ज्ञान और बुद्धि
(d) तर्क और विश्वास।
3. ज्ञान सृजन, मिथक आधारित आस्था और तार्किक आधारित ज्ञान पर कालानुक्रमिक समीक्षा।

Unit -II: Child- Centred education:-
1. Modern Child-Centred Education,: Meaning, Concept and its basis.
2. Educational Thoughts on child centred Education – Shri Aurbindo, Giju Bhai, Maria Montessori, Frobel.
इकाई-II: बाल-केंद्रित शिक्षा:-
1. आधुनिक बाल-केंद्रित शिक्षा: अर्थ, अवधारणा और उसका आधार।
2. बाल-केंद्रित शिक्षा पर शैक्षिक विचार - श्री अरबिंदो, गिजू भाई, मारिया मोंटेसरी, फ्रोबेल

Unit -III: Process of knowing and forms of knowledge:-
2. Categorisation of knowledge; basis of categorisation, the essential forms of knowledge, basis of selection of categories of knowledge in school education.
इकाई-III: जानने की प्रक्रिया और ज्ञान के रूप:-
2. ज्ञान का वर्गीकरण; वर्गीकरण का आधार, ज्ञान के आवश्यक रूप, स्कूली शिक्षा में ज्ञान की श्रेणियों के चयन का आधार।

Unit -IV: Curriculum & Its Determinants:-
इकाई-IV: पाठ्यचर्या और इसके निर्धारक:-
Unit -V: Curriculum Development & Textbooks:-
1.Different approaches of curriculum development: Subject centred: learner centred and constructivist
2.Role of external agencies in providing curriculum and pedagogic supports to teachers within schools; teachers’ role in transacting, developing and researching curriculum.
3.Operationalization of curriculum into learning situations: Selection & development of learning resources i.e. textbooks, teaching learning materials and resources outside the school-local environment, community & media.
इकाई-V: पाठ्यचर्या विकास और पाठ्यपुस्तकें:-
1. पाठ्यचर्या विकास के विभिन्न दृष्टिकोण: विषय केंद्रित: शिक्षार्थी केंद्रित और रचनावादी
2. स्कूलों के भीतर शिक्षकों को पाठ्यचर्या और शैक्षणिक सहायता प्रदान करने में बाहरी एजेंसियों की भूमिका; पाठ्यचर्या को क्रियान्वित करने, विकसित करने और शोध करने में शिक्षकों की भूमिका।
3.शिक्षण स्थितियों में पाठ्यचर्या का संचालन: शिक्षण संसाधनों का चयन और विकास, जैसे पाठ्यपुस्तकें, शिक्षण सामग्री और स्कूल-स्थानीय वातावरण, समुदाय और मीडिया के बाहर के संसाधन।
1.Analysis of social myths in the light of scientific values and culture.
2.Plan a child centred activity for enhancement of children education and values based on Shri Aurbindo or Giju Bhai thoughts.
3.Conduct a survey on feedback of curriculum from learners and teachers. Prepare a report.
4.Critical review of a text book in reference to gender issues social sensitivity and the local contexts/references included in the book.
5.Critical review or analysis of the text book at upper primary and senior secondary level.
1.वैज्ञानिक मूल्यों और संस्कृति के प्रकाश में सामाजिक मिथकों का विश्लेषण।
2.श्री अरबिंदो या गिजू भाई के विचारों के आधार पर बच्चों की शिक्षा और मूल्यों को बढ़ाने के लिए बाल केंद्रित गतिविधि की योजना बनाएँ।
3.शिक्षार्थियों और शिक्षकों से पाठ्यचर्या की प्रतिक्रिया पर एक सर्वेक्षण करें। एक रिपोर्ट तैयार करें।
4.लैंगिक मुद्दों, सामाजिक संवेदनशीलता और पुस्तक में शामिल स्थानीय संदर्भों/संदर्भों के संदर्भ में एक पाठ्य पुस्तक की आलोचनात्मक समीक्षा।
5.उच्च प्राथमिक और वरिष्ठ माध्यमिक स्तर पर पाठ्य पुस्तक की आलोचनात्मक समीक्षा या विश्लेषण।
 ब्लॉग पर टिप्पणी और फ़ॉलो  जरूर करे । 
आप कौन सा टॉपिक चाहते हैं? 
कमेंट बॉक्स में जरूर लिखें। 
हमारी पूरी कोशिश रहेगी कि आपको NEXT day टॉपिक available करवाया जाए। 
FOR B.ED. 1 YEAR SYLLABUS LINK 
Paper-II Gender Issues in Education
शिक्षा में लैंगिक मुद्दे
Unit 1: Gender Issues: Key Concepts
1.Concepts and terms – Relate them with their context in understanding the power relations: Gender, Sex, Sexuality, Patriarchy, Masculinity and Feminism
2.Gender Bias, Gender Stereo typing and empowerment.
3.Equity and equality in relation with caste, class, religion, ethnicity, disability and regional disparity.
इकाई 1: लैंगिक मुद्दे: मुख्य अवधारणाएँ
1. अवधारणाएँ और शब्द - शक्ति संबंधों को समझने में उन्हें उनके संदर्भ से जोड़ें: लिंग, सेक्स, कामुकता, पितृसत्ता, पुरुषत्व और नारीवाद
2. लिंग पूर्वाग्रह, लिंग स्टीरियो टाइपिंग और सशक्तिकरण।
3. जाति, वर्ग, धर्म, जातीयता, विकलांगता और क्षेत्रीय असमानता के संबंध में समानता और समानता।
Unit 2: Gender Studies: Paradigm Shifts
1. Paradigm shift from women’s studies to gender studies.
2. Historical background: Some landmarks from social reform movements of the nineteenth and twentieth centuries with focus on women’s experiences of education.
3. Contemporary period: Recommendations of policy initiatives, commissions and committees, schemes, programmes and plans.
इकाई 2: लिंग अध्ययन: प्रतिमान बदलाव
1. महिला अध्ययन से लिंग अध्ययन की ओर प्रतिमान बदलाव।
2. ऐतिहासिक पृष्ठभूमि: उन्नीसवीं और बीसवीं शताब्दी के सामाजिक सुधार आंदोलनों से कुछ मील के पत्थर, जिनमें शिक्षा के बारे में महिलाओं के अनुभवों पर ध्यान केंद्रित किया गया है।
3. समकालीन अवधि: नीति पहल, आयोग और समितियों, योजनाओं, कार्यक्रमों और योजनाओं की सिफारिशें।
Unit 3: Gender And Education
1.Theories on Gender and Education: Socialisation, Gender difference, Structural and Deconstructive.
2.Gender Identities and Socialisation Practices in: Family, Schools and Society.
3.Schooling of Girls: Inequalities and resistances (issues of access, retention and exclusion).
इकाई 3: लिंग और शिक्षा
1. लिंग और शिक्षा पर सिद्धांत: समाजीकरण, लिंग अंतर, संरचनात्मक और विघटनकारी।
2. लिंग पहचान और समाजीकरण अभ्यास: परिवार, स्कूल और समाज।
3. लड़कियों की स्कूली शिक्षा: असमानताएँ और प्रतिरोध (पहुँच, प्रतिधारण और बहिष्कार के मुद्दे)।
Unit 4: Gender Issues In Curriculum
1. Gender, Culture and Institution: Intersection of class, caste, religion and region.
2. Gender stereotypes in curriculum framework & Text-Books.
3. Role of Teacher in the context of gender sensitivity.
इकाई 4: पाठ्यक्रम में लिंग संबंधी मुद्दे
1. लिंग, संस्कृति और संस्थान: वर्ग, जाति, धर्म और क्षेत्र का अंतर्संबंध।
2. पाठ्यक्रम ढांचे और पाठ्य-पुस्तकों में लिंग संबंधी रूढ़ियाँ।
3. लिंग संवेदनशीलता के संदर्भ में शिक्षक की भूमिका।
Unit 5: Gender, Sexuality, Sexual Harassment and Abuse
1.Development of sexuality, including primary influences in the lives of children (such as gender, body image, role models).
2.Understanding the importance of addressing sexual harassment in family, neighbourhood and other formal and informal institutions.
3.Agencies perpetuating violence: Family, school, work place and media (print and electronic), Institutions redressing sexual harassment and abuse.
इकाई 5: लिंग, कामुकता, यौन उत्पीड़न और दुर्व्यवहार
1. कामुकता का विकास, जिसमें बच्चों के जीवन में प्राथमिक प्रभाव (जैसे लिंग, शरीर की छवि, रोल मॉडल) शामिल हैं।
2. परिवार, पड़ोस और अन्य औपचारिक और अनौपचारिक संस्थानों में यौन उत्पीड़न को संबोधित करने के महत्व को समझना।
3. हिंसा को बढ़ावा देने वाली एजेंसियाँ: परिवार, स्कूल, कार्यस्थल और मीडिया (प्रिंट और इलेक्ट्रॉनिक), यौन उत्पीड़न और दुर्व्यवहार का निवारण करने वाली संस्थाएँ।

 Practicum/Field Work(Any one from the following)

1.Observe a co-educational class room and pick out the gender biased behaviour/situation/comments and conclude the report.
2.List some examples of gender discrimination in the prevalent society.
3.Conduct an interview of a girl student facing inequality and resistances in family and society and also mention how it affects her aspirations.
4.Debate on women role models in various fields with emphasis on women in unconventional roles.
5.Prepare a biography a women role model of yours and also mention how she phased out her life struggle.
प्रैक्टिकम/फील्ड वर्क (निम्नलिखित में से कोई एक)
1. सह-शिक्षा कक्षा का अवलोकन करें और लिंग पक्षपातपूर्ण व्यवहार/स्थिति/टिप्पणियों को चुनें और रिपोर्ट का निष्कर्ष निकालें।
2. प्रचलित समाज में लिंग भेदभाव के कुछ उदाहरण सूचीबद्ध करें।
3. परिवार और समाज में असमानता और प्रतिरोध का सामना करने वाली एक छात्रा का साक्षात्कार लें और यह भी उल्लेख करें कि यह उसकी आकांक्षाओं को कैसे प्रभावित करता है।
4. अपरंपरागत भूमिकाओं में महिलाओं पर जोर देते हुए विभिन्न क्षेत्रों में महिला रोल मॉडल पर बहस करें।
5. अपनी किसी महिला रोल मॉडल की जीवनी तैयार करें और यह भी उल्लेख करें कि उसने अपने जीवन संघर्ष को कैसे समाप्त किया। 
ब्लॉग पर टिप्पणी और फ़ॉलो  जरूर करे । 
आप कौन सा टॉपिक चाहते हैं? 
कमेंट बॉक्स में जरूर लिखें। 
हमारी पूरी कोशिश रहेगी कि आपको NEXT day टॉपिक available करवाया जाए। 
FOR B.ED. 1 YEAR SYLLABUS LINK 
Paper-III Understanding Inclusive Education
समावेशी शिक्षा को जानना

Unit I: Introduction, Issues & perspectives of Inclusive Education

1.Definitions, concept and importance of inclusion and disability.
2.Difference between special education, integrated education and inclusive education.
3.Advantages of inclusive education for education for all children in the context of RTE.
इकाई I: समावेशी शिक्षा का परिचय, मुद्दे और दृष्टिकोण
1.समावेश और विकलांगता की परिभाषाएँ, अवधारणा और महत्व।
2.विशेष शिक्षा, एकीकृत शिक्षा और समावेशी शिक्षा के बीच अंतर।
3.आरटीई के संदर्भ में सभी बच्चों की शिक्षा के लिए समावेशी शिक्षा के लाभ।
Unit II: Policy Perspective
1.Recommendations of the Indian Education Commission (1964-66), NPE (1986-92), NCF (2005).
2. Rights of person with disabilities Act, 2016
3.UNESCO Conventions, declaration and recommendations related to Rights of persons with Disabilities.
इकाई II: नीतिगत परिप्रेक्ष्य
1.भारतीय शिक्षा आयोग (1964-66), एनपीई (1986-92), एनसीएफ (2005) की सिफारिशें।
2. विकलांग व्यक्ति के अधिकार अधिनियम, 2016
3.विकलांग व्यक्तियों के अधिकारों से संबंधित यूनेस्को सम्मेलन, घोषणा और सिफारिशें।
UNIT III: Diversity in The Classroom
1.Diversity- Meaning and definition.
2.Disability – concept, meaning, causes, models of disability.
3.Concept, Nature, and Characteristics of Multiple Disabilities.
इकाई III: कक्षा में विविधता
1.विविधता- अर्थ और परिभाषा।
2.विकलांगता - अवधारणा, अर्थ, कारण, विकलांगता के मॉडल।
3.बहु विकलांगता की अवधारणा, प्रकृति और विशेषताएँ।
UNIT IV: Curriculum, Pedagogy and Assessment in Inclusive School
1.Inclusive curriculum- Meaning and characteristics.
2.Teaching and learning environment with special reference to inclusive school
3.Utilization of records/ case profiles for identification, assessment and intervention for inclusive classrooms.
4.Techniques and methods used for adaptation of infrastructure, laboratory skills and play material in inclusive classroom.
इकाई IV: समावेशी विद्यालय में पाठ्यक्रम, शिक्षणशास्त्र और मूल्यांकन
1. समावेशी पाठ्यक्रम- अर्थ और विशेषताएँ।
2. समावेशी विद्यालय के विशेष संदर्भ में शिक्षण और सीखने का माहौल
3. समावेशी कक्षाओं के लिए पहचान, मूल्यांकन और हस्तक्षेप के लिए रिकॉर्ड/केस प्रोफाइल का उपयोग।
4. समावेशी कक्षा में बुनियादी ढांचे, प्रयोगशाला कौशल और खेल सामग्री के अनुकूलन के लिए उपयोग की जाने वाली तकनीकें और विधियाँ।
Unit V: Teacher Preparation and Inclusive Education
1.Role of responsibility of resources teachers in inclusive setting.
2.N.C.F 2005 and curriculum for teacher preparation and transaction modes in inclusive setting.
3.Roles, responsibilities and professional ethics of an inclusive education teacher and teacher educators.
इकाई V: शिक्षक तैयारी और समावेशी शिक्षा
1. समावेशी सेटिंग में संसाधन शिक्षकों की जिम्मेदारी की भूमिका।
2. समावेशी सेटिंग में शिक्षक तैयारी और लेन-देन के तरीकों के लिए एन.सी.एफ 2005 और पाठ्यक्रम।
3. समावेशी शिक्षा शिक्षक और शिक्षक शिक्षकों की भूमिकाएँ, जिम्मेदारियाँ और पेशेवर नैतिकता।
Practicum/Field Work(Any one from the following):
1.Observe inclusive teaching strategies in an inclusive classroom and report your observations.
2.With the help of teacher educators, conduct an extension/expert lecture on emerging issues on inclusive education and prepare a report on it.
3.To study the educational resources for persons with disability (POD) in local schools and report your observations.
4.Prepare an instructional design for your pedagogy subject basing it on inclusive learners.
5.Find out the facts about inclusive education in existing scenario with reference to our Nation through internet search compile a summarized report.
प्रैक्टिकम/फील्ड वर्क (निम्न में से कोई एक):
1. समावेशी कक्षा में समावेशी शिक्षण रणनीतियों का अवलोकन करें और अपने अवलोकनों की रिपोर्ट करें।
2. शिक्षक प्रशिक्षकों की सहायता से समावेशी शिक्षा पर उभरते मुद्दों पर विस्तार/विशेषज्ञ व्याख्यान आयोजित करें तथा उस पर एक रिपोर्ट तैयार करें।
3. स्थानीय विद्यालयों में विकलांग व्यक्तियों (पीओडी) के लिए शैक्षिक संसाधनों का अध्ययन करें तथा अपने अवलोकनों की रिपोर्ट दें।
4. समावेशी शिक्षार्थियों पर आधारित अपने शिक्षण विषय के लिए एक अनुदेशात्मक डिजाइन तैयार करें।
5. इंटरनेट सर्च के माध्यम से हमारे राष्ट्र के संदर्भ में मौजूदा परिदृश्य में समावेशी शिक्षा के बारे में तथ्यों का पता लगाएं तथा एक संक्षिप्त रिपोर्ट संकलित करें। 
ब्लॉग पर टिप्पणी और फ़ॉलो  जरूर करे । 
आप कौन सा टॉपिक चाहते हैं? 
कमेंट बॉक्स में जरूर लिखें। 
हमारी पूरी कोशिश रहेगी कि आपको NEXT day टॉपिक available करवाया जाए। 
FOR B.ED. 1 YEAR SYLLABUS LINK 

कोई टिप्पणी नहीं:

एक टिप्पणी भेजें

सामाजिककरण Socialisation

  सामाजिककरण की प्रकृति और प्रक्रियाओं की समझ (Understanding the Nature and Processes of Socialisation) 1. सामाजिक प्रणाली (Social System): ...