COURSE CONTENT
Unit 1: General Science curriculum at secondary level
यूनिट 1: माध्यमिक स्तर पर सामान्य विज्ञान पाठ्यक्रम
■ Principles and approaches of curriculum construction.
New trends in General science curriculum.
A critical appraisal of existing General science curriculum at secondary stage.
Enrichment in General science teaching for developing scientific creativity.
पाठ्यक्रम सामग्री
पाठ्यचर्या निर्माण के सिद्धांत और दृष्टिकोण।
सामान्य विज्ञान पाठ्यक्रम में नए रुझान।
माध्यमिक स्तर पर मौजूदा सामान्य विज्ञान पाठ्यक्रम का आलोचनात्मक मूल्यांकन।
वैज्ञानिक रचनात्मकता के विकास के लिए सामान्य विज्ञान शिक्षण में संवर्धन।
Unit 2: Learning Resources in General Scie
. Learning resources: club, exhibition, projects, qui fair, Puzzles.
. General science laboratory- Set up and importanc
. Text books and reference materials.
यूनिट 2: सामान्य विज्ञान में सीखने के संसाधन
. सीखने के संसाधन: क्लब, प्रदर्शनी, परियोजनाएं, क्यूई मेला, पहेलियाँ।
. सामान्य विज्ञान प्रयोगशाला- स्थापना और महत्वपूर्ण
. पाठ्य पुस्तकें और संदर्भ सामग्री।
Unit 3: Professional Development of Teacher
• Professional development programs for teachers; planning, organization& evaluation.
• Professional Ethics of general Science teacher.
Reflective & Innovative practices in professional development of teacher.
यूनिट 3: शिक्षक व्यावसायिक विकास
• शिक्षकों के लिए व्यावसायिक विकास कार्यक्रम; योजना, संगठन और मूल्यांकन।
• सामान्य विज्ञान शिक्षक की व्यावसायिक नैतिकता।
शिक्षक के व्यावसायिक विकास में चिंतनशील और अभिनव अभ्यास।
Practicum/Field Work(Any one from the following):
1. Analyse General Science Curriculum of upper primary classes(VI-VIII) and Give your Suggestions keeping in mind the recommendations of NCF 2005.
2. Arrange an activity for the students where they will Face a problem to be solved Creatively like- make paper planes (Hawai jahaj) and fly it to maximum Distance, move/let it fall an empty bottle kept in a shut room( without touching it) etc. Report your Observations and Interesting Findings 3. Organise a group discussion on "Reflective & Innovative practices in professional development of teachers" and summarize your conclusions.
अभ्यास/क्षेत्रीय कार्य (निम्नलिखित में से कोई एक):
1. उच्च प्राथमिक कक्षाओं (VI-VIII) के सामान्य विज्ञान पाठ्यक्रम का विश्लेषण करें और NCF 2005 की सिफारिशों को ध्यान में रखते हुए अपने सुझाव दें।
2. छात्रों के लिए एक गतिविधि की व्यवस्था करें जहां वे हल करने के लिए एक समस्या का सामना करेंगे रचनात्मक रूप से जैसे- कागज के विमान (हवाई जाहज) बनाएं और इसे अधिकतम दूरी तक उड़ाएं, इसे बंद कमरे में रखी एक खाली बोतल को स्थानांतरित करें / गिरने दें (बिना छुए) it) आदि। अपनी टिप्पणियों और दिलचस्प निष्कर्षों की रिपोर्ट करें। 3. "शिक्षकों के व्यावसायिक विकास में चिंतनशील और अभिनव अभ्यास" पर एक समूह चर्चा का आयोजन करें और अपने निष्कर्षों का सारांश दें।
For Next topic and next post
like, 👍subscribe👆 & comments💬.
Dr. D R BHATNAGAR
कोई टिप्पणी नहीं:
एक टिप्पणी भेजें